Realistik dan perlahan

Realistik dan perlahan

Realistik dan perlahan
Anda harus tetap realistik dengan hasil dari diet yang nantinya akan anda dapatkan. Oleh kerana itu jangan mengharapkan hasil diet yang serta-merta. Bahkan seorang Kim Kardashian juga memerlukan masa sekitar4 bulan untuk dapat menurunkan berat badannya pasca melahirkan. Makara tetap tabah serta konsisten dalam menjalani diet sihat merupakan cara yang selamat untuk menguruskan tubuh setelah melahirkan. Mengelakkan stress dengan cara bermain bersama buah hatidan mengajaknya berjalan-jalan juga dapat membantu membakar kalori pada tubuh anda.

Mengenali rasa lapar

Dengan mengenali rasa lapar , maka akan memacu tubuh untuk selalu menunjukkan respons berupa makan dan dengan makan yang cukup , maka ibu menyusui tidak perlu lagi untuk makan dalam jumlah yang berlebihan pada jam-jam seterusnya. Oleh kerana itu janganlah lupa untuk mengenali rasa lapar.Makanlah dengan hidangan kecil akan tetapi sering , misalnya waktu makan menjadi 6 kalidalam satu hari , adalah dengan 3 kali makan makanan utama yang berupa sarapan , makan tengah hari dan makan malam serta 3 kali makan makanan ringan dan cemilan sihat lain.

Meminum air putih
Cara diet yang sihat bagi ibu menyusui selanjutnya iaitu dengan meminum air putih yang cukup. Di dalam susu ibu terkandung air sebanyak 50% , sehingga secara tidak pribadi langsung , untuk dapat menghasilkan susu ibu maka ibu menyusui akan sangat memerlukan air putih. Namun tidak hanya itu , air juga sangat diharapkan untuk membakar lemak di dalam tubuh , mengecilkan perut , serta membuang racun yang terdapat di dalam tubuh , selain itu air juga boleh membuat anda selalu berhidrasi.

Mengambil makanan yang sihat
Memilih dan mengambil makanan yang sihat merupakan salah satu usaha yang boleh anda lakukan. Kaedah ini memang sangat simpel dan tidak ribet. Namun untuk menerima hasil yang maksimum memerlukan konsisten dalam menjalankannya. Pemilihan makanan yang sihat untuk ibu yang sedang menyusukan akan sangat membantu untuk boleh dapat menurunkan berat tubuh , selain itu menetapkan pengambilan kalori juga dapat menjaga keadaan tubuh ketika harus menyusukan buah hati.

Mengambil karbohidrat kompleks , buah-buahan , sayur-sayuran , dan sumber protein yang rendah lemak lebih banyak , dapat membantu ibu menyusui untuk menjalankan aktivitas dietnya dengan sihat atau boleh juga dengan pengambilan susu skim , telur , ikan , tempe , tahu , daging ayam yang dibuang kulitnya kulit , dan makanan yang berasal dari kacang-kacangan selain dapat membantu aktivitas diet juga dapat menjaga kualiti susu ibu.

Pos-pos Terbaru